keskiviikko 26. syyskuuta 2007

Oppimispäiväkirja, osa 1

Nyt, kun tuo runosuoni sykkii, niin antaapa palaa. Syyskuun alussa kokoonnuimme pedagogisten tukihenkilöiden tvt-koulutukseen kansalaisopistolle. Lähdin päivän jälkeen kotiin intoa puhkuen. Tvt-koulutuksen projektityön aihe ja toteutustapa löytyi helposti ja yhteistyökumppanitkin naapurikoululta, niin eipä tarvitse yksin puurtaa. Aiheenamme on pitää koulutusta oman koulun opettajille Verkkolehden toimittamisesta.

Arki kuitenkin hyökkäsi vastaan heti seuraavana päivänä koulutuksen jälkeen ja työ ykkösten kanssa vei ajan kohtuullisen tehokkaasti. Tvt koulutus jäi sivummalle, mutta ei unholaan. Viimein löysimme Ritvan ja Heikin kanssa yhteistä aikaa, istahdimme tiistaina 25.9. tietokoneen ääreen ja naputtelimme hieman projektisuunnitelmaamme. Kaikkia ajatuksia ei vielä koneelle saatu, mutta ajatustyö projektin toteuttamiseksi lähti hyvälle alulle. Siellä se nyt muhii aivojen kätköissä. Sovimme jo seuraavat tapaamisajankohdat, jolloin projektia työstetään eteenpäin. Se on minusta oikein hyvä homma!

Aloitin koulumme tvt-vastaavana viime lukuvuonna, kun koululle laadittiin tvt-strategia. Minulla on paljon oppimista aiheesta, mutta intoa ja mielenkiintoa riittää. Aika saattaa toisinaan olla toisinaan kortilla. Tavoitteena olisi, että saisin muitakin opettajia oikeasti innostumaan aiheesta ja rohkaistumaan tvt:n opetuskäyttöön. Jotakin on jo käytännön tasolla tapahtunutkin. Opettajainkokouksessa on keskusteltu Verkkolehti koulutuksesta ja sovittu koulutuksen päivämääräkin. Ajatuksena olisi, että opettajien koulutuksen jälkeen julkaisisimme koko koulun yhteistä verkkolehteä esimerkiksi tiettyyn aihealueeseen liittyen. Aiheita voisi jakaa luokkatasoittain. Viime keväänä teimme pienen harjoituksen kahden luokan kesken. Kesäloma tuli yllättäen vastaan, joten kokeilu jäi lyhyeksi.

Jotta olisin keskiviikkona mukavampi opettaja, lienee parasta käydä tähän aikaan nukkumaan. Ensi viikon koulutuksen jälkeen ilmestynee oppimispäiväkirjasta osa 2.

Ei kommentteja: